Belépés Regisztráció | Elfelejtett jelszó
2018. November 17. Szombat, Hortenzia, Gergö
   
SZAKMAI ELIT DÍJÁTADÓ
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2018
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2017
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2016
KITÜNTETÉSEK - DÍJAK 2015
EXKLUZÍV INTERJÚK
PR CÉGBEMUTATÓ
AUTÓ - MOTOR
FASHION
GASZTRONÓMIA - KIVÁLÓ MAGYAR BORÁSZ
FOTÓ
ÉRDEKESSÉGEK - TATTOO
OTTHON
SZÉPSÉG & EGÉSZSÉG

CINESTAR - A CITISTAR.HU videogaléria
a Videótartalmak feltöltése folyamatban, a galéria hamarosan indul...

Parádi Gabriella - Jelmeztervező, stylist

Exkluzív interjú

Karriered 1991-ben indult a Nina Ricci ház és az Air France által fiatal divat- tervezőknek hirdetett verseny párizsi döntőjén. Felelevenítenéd ezt az eseményt?

A kilencvenes években egy kezdő tervezőnek nem voltak olyan lehetőségei, mint most. Nem volt internet, és a külföldi lapok sem jutottak el hozzánk olyan mértékben, mint manapság. A stylist szakma pedig egyáltalán nem létezett Magyarországon. A kiugrás egyik lehetőségét adta ez a pályázat, amelyen többszáz jelentkezőből válogattak be a döntőbe. Itt először szembesültem azzal, hogy mennyire el vagyunk zárva a nyugati trendektől, lehetőségektől. Hazatérve viszont rengeteg ismeretségre tettem szert, és kezdtem el divatlapoknak dolgozni. A versenyre is az akkor még létező Voila divatlap, és a varrógépeiről híres Singer cég támogatásával jutottam ki.


Hosszú évek óta foglalkozol jelmeztervezéssel, stylinggal, és illusztrálással- szinte az összes jelentős magyar magazinnak rajzoltál már. Melyik tevékenység áll legközelebb a szívedhez?

Nem szoktam különbséget tenni a munkáim között, mindegyiket ugyanolyan örömmel végzem. A kihívást mindig az jelenti, hogy mekkora lehetőséget, szabadságot, és anyagi forrást ad a megrendelő. Mostanában egyre jobban hiányzik az "igazi" jelmeztervezés, de a mai válsággal teli világban erre kevés alkalom kínálkozik.

Mi volt az első jelmez amit terveztél és kinek készítetted?

Az első jelmezt 6 éves koromban terveztem, egy gyermeknapi rajzversenyen. Egy óriási tulipánokkal telerajzolt abroncsos szoknyás lányt rajzoltam, miközben a hátam mögött állt Hincz Gyula Kossuth-díjas festőművész, és a feleségének végig ezt hajtogatta: "Honnan szedi ez a gyerek ezeket a színeket?" . Az ajándékba kapott, dedikált könyvét a mai napig nagy becsben tartom.

Milyen különleges képességgel kell rendelkezni egy kiváló jelmeztervezőnek? Mi volt a legnagyobb kihívás a munkásságod során?

A jelmeztervezés összetett munka. Ismerni kell a történelmet, a művészettörténetet, a viselettörténetet, de a kortárs divatot, filmművészetet, és a kollégák munkásságát is. Sokszor még ezeknél is fontosabb a beleérzőképesség, és a türelem. A színész játéka nagyban múlik azon, hogy kényelmesen érzi-e magát a jelmezben, és segíti-e a figura megformálásában. Tervezhetem a világ legszebb, legjobb jelmezét, ha az nem működik. Minden munka kihívás. A Moulin Rouge több mint 120 jelmezét 3 nap alatt terveztem meg, ez volt a rendező feltétele ahhoz, hogy megkapjam a munkát. A kivitelezés viszont egy éven át tartott.
 
Fotó: Tumbász Hédi

A Bozzi úr esetében egy valósághű kutya jelmez volt a kérés, elkerülve a szőrös kezeslábas hatást (anno Latinovits ruhája ilyen volt). Hónapokon át gondolkodtam a megoldáson, ami nem volt egyszerű, hiszen Verebesnek nemcsak négykézláb kellett közlekednie kutyaként, hanem két lábon állva táncolni is.


A Megy a gőzös című filmben az operatőr, Gulyás Buda egy eleve barnított hangulatú, régi képeslap világot kért tőlem.


Képek a Megy a gőzös című filmből

Itt a kék tónusokat nem használtam. Remekül tudtunk együttműködni. De volt olyan munkám is, amelyben nem értettem egyet a rendező által kért vizuális világgal, ennek ellenére megvalósítottam az elképzelését. Az viszont más lapra tartozik, hogy ezt a munkát szerettem legkevésbé. 


Képek a Megy a gőzös című filmből

Álmaid és vágyaid mindig nagyra törőek voltak. Mi volt az eddig elért legnagyobb eredményed?

Legnagyobb eredménynek azt tartom, hogy szakiskolák nélkül, a magam erejéből jutottam el arra a szintre, ahol tartok. 4 sikertelen főiskolai felvételivel a hátam mögött úgy döntöttem, hogy inkább a nehezebb utat választom.  Azóta már több iskolában is tanítottam, többek között mesteremmel Vogel Eric-kel egy szakközépiskola diákjainak is tartottunk órákat.

Hogyan változtatta meg az életedet a Moulin Rouge?

A Moulin Rouge  egy furcsa állomás volt az életemben. Mindenki meg volt győződve róla, hogy szét fog kapkodni a szakma a show után. Azonban ez nem így történt. A premieren egyedül Eszenyi Enikő jött oda gratulálni - vele a későbbiekben dolgoztunk is az önálló estjén-  míg a többieket valószínű az ingyen szendvicsek jobban érdekelték.
Moulin Rouge

Másfél évig nem volt jelmeztervezői munkám a premiert követően, így egy divatlap szerkesztője lettem. Ezt azonban jó leckének tartom arra, hogy az ember ne bízza el magát. Ez a szakma könnyen az egekbe repíthet, de könnyen a mélybe is taszíthat.  A Moulin Rouge-os idők csodálatosak voltak, fantasztikusan tehetséges kollégákkal, táncosokkal dolgozhattam együtt, remélem lesz még alkalmam átélni egy ilyen kreatív időszakot.

Általad megálmodott fantázia ruháknak mindig nagy sikerük van. Melyek a kedvenc anyagaid, kiegészítőid, és miért?

Szeretem a  csillogást. Még a Moulin Rouge idején terjedt el a mondás, hogy a Parádinál a flittert kilométerben, a strasszokat pedig mázsában kell mérni.. Ezek mellett nagyon érdekelnek a manipulált anyagok: a kézi festés, öregítés, különféle össze nem illő anyagok társítása. Sok tervező kollégámmal ellentétben pedig nagyon szeretek táncosokkal dolgozni. Ez a legnehezebb dolog egy tervező számára, hiszen itt a ruhának a mozdulatokkal kell együtt élniük.

Rajzaidból rendeztél már önálló kiállítást. Az ábrázolások az álom világába vezetik a szemlélőt. Bemutatnál pár darabot a rajzaidból?

Jó érzéssel tölt el, ha az emberek szeretik a képeimet, és "együttélnek" velük.

Foxy" festmény
Néhány éve festményeket is készítek, mert nagyon érdekel a divatrajz nagyobb dimenzióba való átemelése.
Russian Beauty" festmény

Egyik régi mániám a "divatgrafiká"-t, mint önálló műfajt meghonosítani. Ilyenkor nem érdekel az, hogy a rajzolt ruhák hordhatóak-e, vagy sem, csupán az, hogy műalkotásként is megállják a helyüket.

Zuzu" festmény
Attila-"Jelmezterv a Sólyom országa című film tervhez"
Kőboszi - "Jelmezterv a Vörös Rébék című film tervhez"
Rebimama "Jelmezterv a Vörös Rébék című film tervhez"

Gyakran használok a festményeken is csillogó anyagokat, akárcsak a jelmezeimnél: Swarovski kristályokat, arany- és ezüstfüstöt.

Egy film, vagy egy színdarab jelmezeinek megtervezésénél mennyire kapsz szabad kezet? Gyakran előfordul, hogy konkrét elképzelésük van, vagy tőled várják az ötleteket?

Ez mindig elsősorban a rendezőtől függ, és attól, hogy mennyire összeszokott a csapat. A Revue déja Vue esetében szabad kezet kaptam, de a Bozzi úrnál például a rendező elképzelése nem egyezett a színházéval, ezért öt különféle verziót kellett készítenem. A filmekben a rendezővel és az operatőrrel kell egyeztetnem a művészeti kérdésekben, és persze a producerrel, aki az anyagi lehetőségeimet határozza meg. Sokszor a főszereplők is határozott elképzelésekkel érkeznek.


Képek a Zimmer Feri c. filmből

Rudolf Péterrel és az Egy szoknya, egy nadrág maszkmestereivel

A divat mindig változik és fejlődik. Mennyire fontos számodra a divat?  

A divatra mint inspirációs forrásra, és kortárs művészeti ágra tekintek. Része is vagyok, meg nem is. Sokszor tudatosan  távol tartom magam tőle, máskor pedig élvezettel "konspirálok" a legjobb magyar divatfotósokkal, sminkesekkel, fodrászokkal és tervezőkkel.

Kapócs Zsóka, Karády est fotó (Almási J. Csaba)

Milyen tanácsot adnál azoknak, akik szeretnének jelmeztervezők lenni?

Tanuljanak nagyon sokat, és ha lehetőségük van rá, külföldön is próbálják ki magukat. Érdemes végigjárni a szakmai ranglétrát, mert azoknak a tervezőknek van leginkább becsülete a kollégák előtt, aki minden munkafázishoz ért.  

Milyen terveid vannak a közeljövőben? 

Szeretnék mihamarább  egy saját brandet beindítani, valamint többet illusztrálni.

Köszönjük az interjút és további sok sikert kívánunk!

                                                                                                                                 
                                                                                                                                  Németh Imre


                                                                                                                                                                            

Központi adminiszrátor


nyomtatható változat nyomtatható változat ajánlás e-mailben ajánlás e-mailben ugrás a lap tetejére ugrás a lap tetejére
 
Hírek Fórumok Szavazások  
Feledékeny vagy? - Tíz trükk hogyan fejleszd a memóriád!
Mindannyiunk memóriájának vannak gyenge pontjai.
Lake Havasu Szezonzáró Girls party 18+
A legrosszabb dolog azt jelenti, nyár véget ér.  Szóval, mielőtt hivatalosan is búcsút veszünk
Fiatalító táplálkozás

Szeretné minél tovább megőrizni fiatalságát, lassítani az öregedés folyamatát

A hízott libamájnál nincs jobb zsír
Csak liba, csak liba
Buja tippek távkapcsolatban élőknek
Messze él tőled a párod? Vagy csak jó néhány hétre elutazott?
Orgazmussal az egészségért
Az Oxford Egyetem kutatói ezúttal olyan listát állítottak össze, melynek betartásával egészségesebbekké válhatnak a nők,
Az ékszerpiac legújabb trendjei
Megnéztük, hogy idén milyen trendek meghatározók az ékszerdivatban,
David Finnegan
David Finnegan és a csapata 6 Sense  széles körű tapasztalattal, vizuálisan hatásos életmód képeket készít.
Elképesztő tünemény! A szakemberek tanácstalanok! Nézze meg!
Az utóbbi években olyan felhőformációra lettek figyelmesek a meteorológusok,
Visszatér a hatvanas évek férfi frizuradivatja
Újra a hosszabb haj lesz a frizuradivat a férfiak számára,
Legyen a kezdőlapom | Hozzáadás a kedvencekhez | Adatkezelési tájékoztató | Impresszum | Felhasználási feltételek | Szerzői jogok
Copyright © 2008. Citistar. - All rights reserved.